Jest to wskaźnik, który przybliża zdolność rynku do konsumpcji danego rodzaju produktu.
Definicja zdolności rynkowej.
Termin ten zawęża się poprzez oszacowanie pojemności rynku w określonym obszarze, na przykład poprzez sprawdzenie, jak duży jest popyt na rynku turystycznym w określonym obszarze geograficznym. Mówiąc prościej, pojemność rynku to wskaźnik, który mówi nam, ile danego produktu konsumenci mogą kupić na danym rynku. Rynek jest abstrakcyjnym miejscem lub sekcją, tzn. może to być duży rynek usług komputerowych w kraju lub mały rynek fryzjerów w mieście. Pod tym względem bierze się pod uwagę dwa aspekty:
a. ilość lub objętość towarów, które mogą być sprzedawane;
b. ilość pieniędzy, które można zarobić.
Dlaczego należy obliczać pojemność rynku?
Pojemność rynku ułatwia planowanie ekspansji rynkowej, podejmowanie decyzji zarządczych i argumentowanie propozycji dla inwestorów. Załóżmy na przykład, że zakładasz sieć salonów kosmetycznych. Obliczyłeś wcześniej, że spodziewany popyt w Twoim mieście wyniesie około tysiąca strzyżeń dziennie. Po obliczeniu planu finansowego i przekonaniu się o przewadze konkurencyjnej, można zaplanować niezbędne inwestycje. Innymi słowy, z góry wiadomo, że przy tej wydajności opłacalne będzie otwarcie 10-15 placówek, ale nie więcej. Na ten temat pisze również strona www.portfel.pl
Trzy rodzaje zdolności rynkowej.
1. Potencjalna pojemność.
Jest to wielkość rynku, która zakłada maksymalny popyt na Twój produkt wśród wszystkich konsumentów. Jest to sytuacja, w której każdy członek grupy docelowej jest skłonny kupić Twój produkt w dowolnym momencie.
2. Obecna pojemność.
Jest to wskaźnik oparty na aktualnym rozwoju popytu. Na przykład, wszystkie osoby korzystające obecnie z produktów i usług danego segmentu konsumentów.
3. Dostępna pojemność.
Jest to liczba konsumentów, których firma może pozyskać dzięki dostępnemu produktowi i jego cechom.’
Ważne elementy, o których należy zdecydować przed rozpoczęciem obliczania pojemności.
Aby obliczyć pojemność, należy się przygotować i zdecydować, co dokładnie zamierzamy obliczyć. Lista uniwersalna obejmuje następujące kryteria.
1. Czas.
W jakim okresie czasu należy obliczyć zdolność produkcyjną. Najlepsze są krótsze okresy, np. pół roku lub rok, a w przypadku firm sezonowych nawet mniej.
2. Geografia.
Dla jakiego regionu należy obliczyć udział w rynku. Na przykład, można obliczyć dla całego kraju lub tylko dla konkretnego regionu lub miasta.
3. Społeczność.
Dokładnie, kto jest liczony. Jest to przydatne przy obliczaniu dostępnej pojemności: im bardziej szczegółowa grupa docelowa, tym dokładniejsze będą dane liczbowe.
4. Ekonomia.
Jeśli, na przykład, zamierzasz sprzedawać produkt po mniej więcej tej samej cenie co konkurencja, łatwiej jest sprawdzić, ile pieniędzy jest na rynku. Jeśli masz możliwość zmniejszenia kosztów produktu, lub jeśli istnieją duże wahania cen na rynku, lepiej jest skonsultować się ze wskaźnikiem ilościowym.
Metody gromadzenia i źródła informacji.
Istnieje kilka źródeł danych, które są przydatne do szacowania pojemności rynku.
1. Informacje publiczne obejmują statystyki rządowe dla Twojego sektora, sprawozdania finansowe firm i media branżowe.
2. Badania i analizy rynku. Tego typu informacje są w większości płatne, gdyż można kupić gotowe raporty lub zlecić wykonanie raportów unikalnych dla danej branży.
Analiza danych firmy. Dostępne, jeśli firma publikuje informacje o produkcji, dystrybucji i sprzedaży. Badając głównych graczy w sektorze, można również wyciągnąć pośrednie wnioski na temat pojemności rynku.
3. Ocena konsumencka. W celu uzyskania danych zastosowano socjologiczną metodę badawczą: przeprowadzono ankietę wśród potencjalnych i obecnych klientów, zbadano poziom konsumpcji, średni bilet na zakup, zainteresowanie wyborem marki lub przejściem na inny rynek.
4. Standardy konsumenckie. Są to dokumenty normatywne, które ustalają średnie dane na temat konsumpcji produktów według ekspertów i władz. Na przykład: opublikowane są dane dotyczące spożycia żywności. W połączeniu z danymi dotyczącymi liczby ludności, możliwe jest obliczenie pojemności rynku przemysłu spożywczego w danym regionie.